Τοποθέτηση Προϊόντος

Τα «προϊόντα»θα πρέπει να φτάσουν στον τελικό καταναλωτή όταν εκείνος τα χρειάζεται και στις επιθυμητές ποσότητες πάντα όμως διατηρώντας την ανάλογη ποιότητα. Η λειτουργία της διανομής ενός «προϊόντος» περιλαμβάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να μεταβιβαστεί το «προϊόν» από τον παραγωγό προς τον τελικό καταναλωτή. Πιο συγκεκριμένα, η τοποθέτηση των «προϊόντων» αφορά την παροχή τους σε μία θέση, η οποία είναι βολική και προσβάσιμη για τον ενδιαφερόμενο καταναλωτή.

 

Όλες οι δραστηριότητες που υπόκεινται στη λειτουργία της διανομής απαιτούν προσεκτικό σχεδιασμό. Αυτό γιατί οι καταναλωτές θέλουν να βρουν τα «προϊόντα» της επιχείρησης όταν και όπου τα χρειάζονται, στις ποσότητες που τα χρειάζονται, σε ευχάριστους χώρους μέσα από τους οποίους θα έχουν άριστη εξυπηρέτηση τόσο πριν όσο κατά τη διάρκεια αλλά και μετά την πώληση.

Επόμενο Σεμινάριο

 

Στρατηγική τοποθέτησης «προϊόντος»

Για να ανταποκριθεί μία επιχείρηση στις απαιτήσεις του καταναλωτικού κοινού της θα πρέπει να σχεδιάσει μία στρατηγική τοποθέτηση, η οποία θα περιλαμβάνει τη μέθοδο αλλά και τα δίκτυα διανομής. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, τα κυριότερα σημεία που διαμορφώνουν την πολιτική της τοποθέτησης είναι τα κανάλια και οι μέθοδοι διανομής, η γεωγραφική κάλυψη, τα σημεία πώλησης, η μεταφορά, η αποθήκευση και το απόθεμα. Ακόμα, τα δίκτυα διανομής, οι δρόμοι δηλαδή που θα ακολουθήσουν τα «προϊόντα» σχετίζονται με τα άτομα και τις επιχείρησης που συμμετέχουν στις διαδικασίες διακίνησης των προϊόντων, όπως για παράδειγμα στη μεταφορά, στην αποθήκευση κλπ.

 

Όπως είναι αντιληπτό, η τοποθέτηση αφορά τη μορφή της τοποθέτησης του «προϊόντος», τον τρόπο της τοποθέτησης σε ένα ράφι ή οπουδήποτε αλλού ώστε να υπάρχει άμεση πρόσβαση ο τελικός καταναλωτής. Για παράδειγμα, μία επώνυμη εταιρεία με καλλύντικα θα πρέπει να ορίσει τα μέρη στα οποία θα τοποθετήσει το προϊόν της. Αυτά μπορεί να είναι καταστήματα σουπερμάρκετ, αλυσίδες καταστημάτων καλλυντικών, φαρμακεία κλπ. Ακόμα, θα πρέπει να οριστεί και ο τρόπος με τον οποίο θα τοποθετηθεί το προϊόν, δηλαδή σε ποιο ράφι θα τοποθετηθεί, δίπλα σε ποια προϊόντα κλπ.

 

Στρατηγικές διανομής «προϊόντος»

Σ’ αυτή τη διαδικασία υπάρχουν 3 εναλλακτικές στρατηγικές διανομής, τις οποίες μπορεί να ακολουθήσει μία επιχείρηση. Αυτές είναι η στρατηγική εντατικής διανομής, η στρατηγική επιλεκτικής διανομης και η στρατηγική αποκλειστικής διανομής. Ωστόσο, κάθε στρατηγική εξυπηρετεί διαφορετικούς στόχους και συνεπώς θα πρέπει να επιλεχθεί η κατάλληλη με βάση τις ανάγκες και τους προκαθορισμένους στόχους της εκάστοτε επιχείρησης.

 

Πιο συγκεκριμένα, η στρατηγική εντατικής διανομής αποβλέπει στην τοποθέτηση του προϊόντος σε όσο το δυνατόν περισσότερα σημεία πώλησης. Η επιλεκτική στρατηγική διανομής αφορά την τοποθέτηση προϊόντος σε επιλεγμένα σημεία των προτιμήσεων μίας συγκεκριμένης καταναλωτικής ομάδας, στην οποία απευθύνεται άμεσα το συγκεκριμένα προϊόν αλλά και στην εικόνα την οποία θέλει να δημιουργήσει η επιχείρηση για αυτά τα προϊόντα. Ακόμα, η στρατηγική αποκλειστικής διανομής αποβλέπει στην τοποθέτηση του προϊόντος σε μικρό αριθμό σημείων πώλησης και σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές ορίζοντας έναν αποκλειστικό διανομέα ανα περιοχή.

 

Κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού της τοποθέτησης των «προϊόντων» μίας επιχειρήσης, θα πρέπει ακόμα να επιλεχθεί η μέθοδος με την οποία θα εκτελεστεί η διανομή. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν δύο βασικές μέθοδοι, η άμεση και η έμμεση.

 

Η άμεση διανομή πραγματοποιείται όταν μία επιχείρηση διαθέτει τα «προϊόντα» της απευθείας στο καταλανωτικό κοινό, χωρίς, δηλαδή, τη διαμεσολάβηση τρίτων μερών. Όταν, όμως, η επιχείρηση διατέθει τα «προϊόντα» της μέσω τρίτων μερών, δηλαδή μέσω εμπόρων ή αντιπροσώπων, τότε αξιοποιείται η έμμεση μέθοδος διανομής. Οι έμποροι αγοράζουν τα «προϊόντα» της επιχείρησης και στη συνέχεια τα μεταπωλούν είτε σε άλλους εμπόρους είτε στους καταναλωτές. Οι αντιπρόσωποι, από την άλλη μεριά, πραγματοποιούν εμπορικές συναλλαγές για λογαριασμό τρίτων έναντι προμήθειας.

 

Τέλος, όπως είναι φανερό η τοποθέτηση έχει άμεση σχέση τόσο με τις υπόλοιπες μεταβλητές του μείγματος marketing («προϊόν», κοστολόγηση και προώθηση) όσο και με τους συνολικότερους στόχους της επιχείρησης.

 

Θες να μάθεις περισσότερα;