Merchandizing

Τι είναι η εμπορευματοποίηση ή αλλιώς merchandising;

Η εμπορευματοποίηση είναι η διαδικασία αυτή του marketing που απομονώνει και ταυτόχρονα συγκρίνει προϊόντα ομοειδή μεταξύ τους. Όταν πηγαίνετε για τα ψώνια σας στο σουπερμάρκετ έχετε παρατηρήσει ότι όλοι οι καφέδες ανεξαρτήτως μάρκας είναι μαζί και σε συγκεκριμένα ράφια; Έχουν τοποθετηθεί δεξιά ή αριστερά σε σχέση με τη ροή των υπόλοιπων ομοειδών συσκευασιών;

 

Η κύρια λειτουργία του εμπορίου είναι η πώληση των εμπορευμάτων. Έτσι, σε μία ευρύτερη έννοια η εμπορευματοποίηση ορίζεται ως οποιαδήποτε πρακτική συμβάλλει στην πώληση διαφόρων προϊόντων με στόχο την εξασφάλιση κέρδους. Η πώληση αυτή μπορεί να είναι είτε χονδρική είτε λιανική.

Επόμενο Σεμινάριο

  • Στοχευμένη Διαφήμιση στο Facebook

    Μάιος 30, 2018, 4:00 μμ - 7:30 μμ

    Κάνετε την κατάλληλη στόχευση όταν διαφημίζεστε στο Facebook; Έχετε επιλέξει τον σωστό τύπο διαφήμισης για να κάνετε το κοινό σας να ανταποκριθεί;

 

Ποιες διαδικασίες αφορά η εμπορευματοποίηση;

Με άλλα λόγια, η εμπορευματοποίηση αφορά το σχεδιασμό ο οποίος της πώλησης του εμπορεύματος στο σωστό σημείο, τη σωστή στιγμή, στη σωστή ποσότητα και στη σωστή τιμή.

 

Για να εξασφαλιστεί το κέρδος, κάθε επιχείρηση θα πρέπει να διαχειριστεί τόσο το εμπόρευμά της όσο και τη στρατηγική που θα ακολουθήσει σε όρους εμπορευματοποίησης. Η διαχείριση αυτή αφορά την αξιολόγηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς και των αγοραστικών συνηθειών των καταναλωτών προκειμένου να προσδιοριστεί ο καλύτερος τρόπος για να την αποθεματοποίηση, την προβολή αλλά και την πώληση των προϊόντων στα καταστήματα λιανικής πώλησης. Επομένως, η σωστή προβολή αλλά και η ελκυστικότητα των προϊόντων οδηγεί σε αυξημένη ικανότητα πώλησης.

 

Η διαδικασία αυτή αφορά το σχεδιασμό μίας ελκυστικής συσκευασίας, τα χρώματα που θα χρησιμοποιηθούν στη συσκευασία καθώς και το ταμπελάκι της τιμής το οποίο θα συνοδεύσει το προϊόν. Ωστόσο, η διαδικασία της εμπορευματοποίησης δεν σταματά εδώ. Αφορά την τοποθέτηση του προϊόντος σε συγκεκριμένο στρατηγικό σημείο ανάμεσα σε ομοειδή προϊόντα προκειμένου να ξεχωρίσει και να τραβήξει την προσοχή του καταναλωτή. Επίσης σχετίζεται με το στήσιμο της βιτρίνας ή ενός stand, δηλαδή ποια ακριβώς προϊόντα θα τοποθετηθούν δίπλα σε ποια προκειμένου να αναδειχθεί με το βέλτιστο τρόπο το προϊόν και να επέλθουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

 

Η παραπάνω διαδικασία περιλαμβάνει 4 βασικούς άξονες. Την ανάλυση, το σχεδιασμό, την απόκτηση και το χειρισμό και έλεγχο των επενδύσεων που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια της εμπορευματοποίησης.

 

Διαδικασία εμπορευματοποίησης σε καταστήματα λιανικής

Σε επίπεδο λιανικής πώλησης σε κατάστημα, το εμπόρευμα αφορά την ποικιλία των προϊόντων που διατίθενται προς πώληση και στην προβολή αυτών κατά τέτοιο τρόπο ώστε να προκαλούν ενδιαφέρον και να προσελκύουν τους πελάτες. Ακόμα, η εμπορευματοποίηση αφορά και το σχεδιασμό, τη συσκευασία και την τιμολόγηση ενός προϊόντος.

 

Η διάταξη των προϊόντων σε ένα κατάστημα είναι μέγιστης σημασίας καθώς μπορεί να μεγιστοποιήσει τη διαντίδραση μεταξύ των καταναλωτών και του εμπορεύματος. Το εμπόρευμα θα πρέπει να τοποθετηθεί σε ένα στρατηγικό σημείο προκειμένου να βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής των καταναλωτών με στόχο την εκπαίδευση των πελατών, τη δημιουργία επιθυμίας για την απόκτηση του προϊόντος και τέλος, την ενίσχυση της πώλησης. Η σωστή τοποθέτηση του προϊόντος θα πρέπει να παρέχει εύκολη πρόσβαση σε αυτό από τους πελάτες του καταστήματος.

 

Όπως ίσως έχετε ήδη καταλάβει για να ολοκληρωθεί μία πώληση και να εξασφαλιστεί κέρδος δεν πρόκειται μόνο για τα προϊόντα που διαθέτει ένα κατάστημα λιανικής στους πελάτες του, αλλά σχετίζεται με τον τρόπο κατά τον οποίο τα προϊόντα αυτά διατίθενται στο εμπόριο. Αξιοποιώντας τις βέλτιστες πρακτικές εμπορευματοποίησης, οι οποίες έχουν ήδη πραγματοποιηθεί και αποδείξει την αποτελεσματικότητά τους, ένας έμπορος μπορεί να παρακινήσει τους πελάτες να θέλουν να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα. Έτσι, για μία επιτυχή εμπορευματοποίηση θα πρέπει να υπάρχει ένας υγιής συνδυασμός των διαφορετικών τύπων/ κατηγοριών των προϊόντων, κάτι που από μόνο του διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην κερδοφορία των καταστημάτων.

 

Θες να μάθεις περισσότερα;