Κοστολόγηση Προϊόντος

Η διαμόρφωση της κοστολόγησης αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές αλλά και ταυτόχρονα δύσκολες αποφάσεις που καλούνται να λάβουν τα στελέχη μίας επιχείρησης. Η κοστολόγηση ενός «προϊόντος» αλλά και η διαμόρφωση της εμπορικής πολιτικής μίας επιχείρησης θα πρέπει να αποτελείται από ένα σύνολο κατευθυντήριων γραμμών μέσω των οποίων τα στελέχη θα είναι σε θέση να προσδιορίσουν αλλά και να διατηρήσουν την τιμή ενός προϊόντος/ υπηρεσίας με τέτοιο τρόπο ώστε να καλύπτονται τα κόστη, να μεγιστοποιείτε η ζήτηση και να διασφαλίζεται η βιωσιμότητα και η μακροχρόνια ανάπτυξη της επιχείρησης.

Επόμενο Σεμινάριο

  • Η μαγεία του καλού management

    Η μαγεία του καλού management

    Ιούλιος 18, 2018, 4:00 μμ - 7:30 μμ

    11 Ιουλίου – Επόμενο τμήμα στις 18 Ιουλίου   Η ηγεσία μιας ομάδας, συνήθως, καθορίζει την πορεία της. Η AMT Consultants διοργανώνει ένα πρακτικό σεμινάριο, στοχευμένο ...

 

Ορίζοντας την τιμή ενός «προϊόντος»

Η τιμή του «προϊόντος» είναι πολύ σημαντική καθώς καθορίζει το κέρδος της επιχείρισης και συνεπώς, την επιβίωσή της. Ο καθορισμός της τιμής επηρεάζει άμεσα τη στρατηγική marketing της επιχείρησης και ανάλογα με την ελαστικότητα της τιμής, συχνά επηρεάζονται η ζήτηση και η πωλήσεις.

 

Η τιμή ορίζεται ως η αξία ανταλλαγής ενός αγαθού/ υπηρεσίας και απεικονίζει το πόσο ή με τι ανταλλάσσεται κάτι στην αγορά. Εκφράζεται σε χρήματα και ενεργεί ως ρυθμιστής της οικονομίας καθώς αποτελεί μέσο σύγκρισης για τον καταναλωτή σε σχέση με άλλα παρόμοια «προϊόντα» που μπορεί να βρει και συνεπώς, τον βοηθάει να αποφασίσει κατάλληλα ώστε τα χρήματα που θα διαθέσει για μία συγκεκριμένη αγορά να του παρέχουν και την αντίστοιχη αξία και ικανοποίηση.

 

Κατά τη διαδικασία κοστολόγησης του «προϊόντος» υπηρεσίας θα πρέπει κανείς να γνωρίζει την αντιληπτή αξία του πελάτη για το προϊόν καθώς και την εμπορική πολιτική που ακολουθεί ο ανταγωνισμός. Ο καθορισμός, λοιπόν, της τιμής καθώς και της εμπορικής πολιτικής της επιχείρησης θα πρέπει να έχουν ενσωματώσει τις προσδοκίες του καταναλωτή, τον ανταγωνισμό αλλά και το κόστος παραγωγής. Πιο συγκεκριμένα τα κύρια στοιχεία που περιλαμβάνονται στην εμπορική πολιτική μίας επιχείρησης είναι η τιμή καταλόγου, οι εκπτώσεις, τα δώρα, η οικονομία κλίμακας, οι προμήθειες, λοιπά κίνητρα και οι όροι και τρόποι πληρωμής.

 

Διαμόρφωση τελικής τιμής «προϊόντος»

Για να διαμορφωθεί η τελική τιμή ενός «προϊόντος» θα χρειαστεί να συμπεριληφθούν τόσο το σταθερό όσο και το μεταβλητό κόστος. Τα σταθερά κόστη αφορούν τις εξής κατηγορίες δαπανών, αμοιβές στελεχών marketing, διοικητικό κόστος πωλήσεων, διαφημιστικές δαπάνες, δαπάνες έρευνας αγοράς, κόστος εγκαταστάσεων κλπ. Αντίθετα, το μεταβλητό κόστος αφορά το τμήμα εκείνο της τιμής ενός «προϊόντος» που μεταβάλλεται ανάλογα με τις διακυμάνσεις των πωλήσεων και συνήθως υπολογίζεται ανά μονάδα «προϊόντος» καθώς σχετίζεται με τις προμήθειες των πωλητών και αντιπροσώπων, το κόστος της διανομής, το κόστος εξυπηρέτησης πελατών μετά την πώληση και το κόστος πίστωσης.

 

Ακόμα, κατά τη διάρκεια διαμόρφωσης της εμπορικής πολιτικής, η διοίκηση αλλά και τα στελέχη της επιχείρησης θα πρέπει να είναι σε θέση να προσδιορίσουν με σαφήνεια τους στόχους της πολτικής αυτής, να αναλύσουν τους προσδιοριστικούς παράγοντες της ζήτησης για κάθε «προϊόν», να εκτιμήσουν το κόστος, να αναλύσουν τις συνθήκες του ανταγωνισμού κυρίως σε επίπεδο τιμών και προσφορών, να επιλέξουν την επιθυμητή μέθοδο πληρωμής και τέλος, να προσδιορίσουν την τελική τιμή του «προϊόντος».

 

Στρατηγικές Κοστολόγησης

Υπάρχουν 3 διαφορετικές στρατηγικές κοστολόγησης,  η τιμολόγηση αποκορύφωσης της αγοράς, η τιμολόγηση διείσδυσης στην αγορά και η ουδέτερη τιμολόγηση. Ακόμα, η τιμή αναφοράς (όπου ο καταναλωτής αναφέρεται στις τιμές των ανταγωνιστικών προϊόντων) και η διαφορική τιμή (η άποψη του καταναλωτή για τα χαρακτηριστικά αυτού του προϊόντος σε σχέση με τις ιδιότητες των άλλων προϊόντων) θα πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη.

 

Τέλος, όπως είναι φανερό η τιμή επηρεάζει την εικόνα του προϊόντος και συνεπώς, οι στόχοι της κοστολόγησης θα πρέπει να συνδέονται στενά τόσο με τους στόχους των άλλων τριών στοιχείων του marketing μείγματος («προϊόν», τοποθέτηση και προώθηση) όσο με τους στόχους άλλων βασικών λειτουργιών της επιχείρησης.

 

Θες να μάθεις περισσότερα;